Friday, July 16

Ljuvliga grova scones

Nu är det matbröd/vetebröds tema på matfeed.se och inläggen tävlar om Ankarums assisten. Självklart skickar även jag in mitt bidrag då en sådan fin vinst ligger i potten. Mors Electrolux assistent is still going strong efter mer än 30 år. Jag dammar av mitt välanvända recept på grova scones för morgontrötta och skickar in:






Vaknade innan H i morse och blev sugen på nybakat. Är dock inte så hurtig att jag sätter igång att baka med jäst utan scones passar mig utmärkt på morgonen. Jag trotsade den 32 gradiga värmen ute och satte igång ugnen.

För ett tag sedan hittade jag ett recept på grova scones som är underbart goda. Att de även är super för magen gör det inte sämre. Har även provat att spara dem till dagen efter och de är precis lika goda då, blir inte alls torra och tråkiga som "vita" scones. Här kommer receptet:



2 dl grahamsmjöl (eller annat grovt mjöl)
1/2 dl solrosfrön
2 msk krossade linfrön
1 tsk bakpulver (jag gillar när de blir stora så tar 1 tsk med råge)
1/2 tsk salt
1,5 dl mjölk
honung (här tog jag en knapp tsk honung, men det tar man efter smak)

Blanda alla torra ingredienser, häll i mjölken och rör om väl. Ha sist i honungen.
Smeten blir väldigt lös, om det känns för lös för att stanna i någorlunda scones form på plåten brukar jag ha i lite fiberhavregryn. Detta beror mycket på hur det mjöl man använder är.
Grädda i ca 15min i 250 grader, ta ut när de fått fin färg.

Dessa kan ätas med ost och paprika, honung eller som jag äter "vita" scones, med hallonsylt. Passar utmärkt till en stor kopp te.

Lycka till!

Bild: ennypasött

9 comments:

  1. Inte något matfett alls? Det har jag aldrig sett ett sconesrecept utan :) Men det ska provas här hemma ikväll!

    ReplyDelete
  2. Nu har vi provbakat. Är du säker på att inget saknas? *frågar snällt* De blev rätt smuliga.

    ReplyDelete
  3. Hej Maria,
    Va konstigt, jag använder precis detta receptet (har dubbelkollat mängderna och ingredienserna). Det ska inte vara något matfett.
    Smeten ska dock vara så lös att det inte går att forma scones för hand utan smeten ska hällas ut på plåten. Prova kanske med ett mindre grovt mjöl eller blanda eventuellt med lite vitt mjöl också.
    Hoppas att du gör ett andra försök och lyckas för de är verkligen goda, till och med dagen efter.

    ReplyDelete
  4. Nu har jag provat dina scones o d blev underbart goda.. precis perfekta!!nya favoriten här hemma ;)

    ReplyDelete
  5. Va kul att det blev bra. Nybakat på morgonen har aldrig varit enklare ;D

    ReplyDelete
  6. Hej! För hur många scones är receptet tänkt? Ska testa i veckan och vill gärna veta hur mycket jag ska göra :)

    ReplyDelete
  7. Hur många "bullar" gör du av degen? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej, ursäkta att jag missat din fråga. Jag brukar göra 2 "bullar" av detta receptet, men det gör man klart som man själv vill! Lycka till!

      Delete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete